راهنمای خرید

گاورنر آسانسور و کاربرد آن در سیستم آسانسور

گاورنر آسانسور یک دستگاه مکانیکی است که برای کنترل سرعت آسانسور و جلوگیری از سرریز شدن آن در زمان نزول سریع استفاده می ‌شود. گاورنر در واقع یک دستگاه تنظیم سرعت نیز می باشد که هنگام نزول آسانسور، انرژی جنبشی را جذب کرده و آن را به انرژی پتانسیل تبدیل می ‌کند.

گاورنر معمولا از یک طناب فولادی و دیسک ‌های فریکشنال تشکیل شده است. هدف اصلی استفاده از گاورنر، جلوگیری از سرریز شدن آسانسور در زمان نزول سریع است، که باعث می ‌شود آسانسور به طور کنترل شده و بدون سرریزی به پایین برسد. این بهبود امنیت و استحکام آسانسور را افزایش می ‌دهد.

مشخصات فنی گاورنر آسانسور

از نظر فنی گاورنر باید در مسیر نزولی آسانسور باشد و محل استقرار گاورنر معمولا در کف و چاله آسانسور می باشد. درجه انحراف عمودی گاورنر حداکثر باید 0.5 باشد. در اتاقک آسانسور یک سوراخ رزرو برای گاورنر تعبیه شده است، سیم بکسل گاورنر باید با این سوراخ به صورت هماهنگ تنظیم گردد. برای عملکرد درست گاورنر نباید تنش دستگاه کمتر از 150 نیوتون باشد. برای اینکه در صورت بروز خطر، اطمینان حاصل کنیم که سیستم گاورنر به درستی عمل خواهد کرد و آسانسور را متوقف می کند، باید سوئیچ فرمان گیر سرعت و سوئیچ فشار فلکه گاورنر آسانسور به درستی عمل کنند و دستور توقف اضطراری را صادر کنند.

انواع گاورنر آسانسور

به طور کلی چهار نوع گاورنر آسانسور شناخته شده تر هستند، گاورنر دارای حرکت عمودی، یک میله ای وسط آن قرار دارد، که این میله همواره در حال نوسان است، در مواقعی که سرعت اتاقک آسانسور از حد مجاز خود بیشتر می شود، این میله با نوسان بیشتر سبب می گردد زبانه پایینی اهرم با فلکه گاورنر درگیر شود، و در نهایت باعث ایستادن کابین آسانسور می گردد.

  • گاورنر دارای حرکت عمودی: یک میله در وسط آن قرار دارد، که این میله همواره در حال نوسان است. در مواقعی که سرعت اتاقک آسانسور از حد مجاز خود بیشتر می شود، این میله با نوسان بیشتر سبب می گردد زبانه پایینی اهرم با فلکه گاورنر درگیر شود و در نهایت باعث ایستادن کابین آسانسور گردد.
  • گاورنر سانترفیوژ یا گریز از مرکز: زمانی که سرعت حرکت اتاقک آسانسور از حد استاندارد بالاتر برود، اهرم مکانیکی وارد چرخ دوار می شود و از طریق مدار ایمنی برق موتور قطع می گردد، تا مانع از سقوط آسانسور شود.
  • گاورنر تک جهتی: به این معناست در زمانی که کابین آسانسور رو به پایین در حالت حرکت باشد و سرعت آن از حد مجاز بیشتر باشد، عمل می کند و با فعال شدن سیستم ترمز، ایمنی را برای مسافرین اتاق آسانسور فراهم می کند. این گاورنرها فقط زمانی که سرعت حرکت کابین آسانسور رو به پایین از سرعت استاندارد بالاتر می رود وارد عمل می شود، و در زمانی که اتاقک آسانسور رو به طبقات بالا باشد و به دلیل بروز مشکلی سرعت حرکتی آن به طور نا معقولی زیاد شود، ترمز ایمنی در این حالت فعال نمی شود.
  • گاورنر دو جهتی: این سیستم به گونه ای است که هم در مواقع که کابین آسانسور رو به طبقات بالا می رود و چه در زمانی که به سمت پایین حرکت می کند، اگر از سرعت نامی استاندارد طراحی شده افزایش یابد این گاورنر وارد عمل شده و با متوقف کردن حرکت آسانسور امنیت جانی سرنشینان را فراهم می کند.

طریقه نصب گاورنر آسانسور

آنچه که به طور رایج در طراحی سیستم آسانسور وجود دارد این است که، معمولا در آسانسورهای کششی گاورنر در موتورخانه قرار می گیرد و یک سیم بکسلی با قطری بیشتر از 6 میلیمتر از فلکه گاورنر واقع در موتورخانه تا کف چاهک آسانسور می رود، و پس از گردش به دور فلکه ای که در چاه آسانسور برای آن تعبیه شده به یوک کابین و یا همان چارچوب کابین متصل می گردد. برای عملیات نصب و راه اندازی گاورنر در موتورخانه آسانسورهای کششی، باید به شرایط و نکات بسیاری توجه شود، از جمله مهمترین این موارد اینکه، گاورنر و متعلقات آن نباید هیچگونه تماس فیزیکی را با سایر متعلقات آسانسور داشته باشد، که اگر این اتفاق رخ بدهد ممکن عملکرد گاورنر آسانسور دچار مشکل شود.

کاربرد گاورنر در سیستم آسانسور

زمانی که سرعت آسانسور از حد استاندارد خارج می گردد و مشکلی در سیستم آسانسور به وجود می آید، کاربرد گاورنر این است که از طریق فرمان میکرو سوئیچ ها، فلکه گاورنر متوقف می گردد و از سقوط آسانسور جلوگیری می شود. یک دنده ایمنی بر روی کابین آسانسور وجود دارد که از طریق سیم بکسل به گاورنر متصل است، وقتی که سرعت کابین به 115 در صد سرعت نامی رسید، سیستم گاورنر عمل می کند و مانع از به خطر افتادن امنیت افراد می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.